Hukum bina jalan berTOL

Aku ada tengok satu video di Youtube tentang isu Tol ni. Selepas tengok tu ada terbaca komen kat bawah dan aku tertarik dengan satu komen ni yang menyentuh tentang isu hukum jalan raya berTOL.
Begini petikannya:

Kata Ustaz Hasrizal, "Di tahun 1995 semasa mengambil Subjek Fiqh Jinayaat, kami bertanyakan pensyarah tentang hukum membuat jalanraya yg ada TOL. Arab susah sikit nak gambarkan ketika itu sebab negara mereka tiada tol. Kata pensyarah kami, tidak salah membuat jalanraya bertol, asalkan jalan alternatif masih ada dan praktikal untuk digunakan. Yakni, jalan bertol hanya pilihan, bukan paksaan. Tetapi jika rakyat dikepung dengan jalanraya yang kena bayar TOL, ia sudah termasuk dalam isu HARABAH. Rompakan jalanan!

Kalau orang tak biasa kat KL ni dan datang KL terus ikut signboard, mereka mesti akan kena tol banyak kali. Kalau orang yang dah biasa mungkin dapat elak tol sikit. Untuk elak sepenuhnya agak mustahil kot.

Kita memang dikepung oleh tol. Perniagaan paling best ialah menguruskan tol kot. Susah untuk rugi dan stabil je duit masuk. Aku tak kisah la orang nak berbahas tentang kebaikan tol bla..bla..bla..Tetapi alangkah indah jika Malaysia terutama KL ni tiada tol.

Comments

Wadi AR said…
MUSTAHIL kalo KL takde tol
Alan Rizque said…
Tak mustahil kalau kerajaan itu bijak mengurus demi rakyat bukan demi kroni..Huhu..

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Sultan Kelantan yang baru...

Kena pancung kepala

Fatwa Ulama Dunia Tentang Peperangan Syria