Orang Tua dan Masjid

Sejak sekian lama perhatikan kelibat insan ini yang selalu ada di Masjid. Setiap waktu yang mampu aku pergi ke masjid mesti dia ada. Malah dia telah mengalahkan Pak Imam dan Bilal dari sudut kehadiran. Mungkin rumah dia berhampiran di masjid.
Dia seorang yang sudah tua dan mempunyai masalah kaki yang cepat kekejangan menyebabkan setiap kali duduk Tahiyyat akhir agak sukar untuk dia bangun berdiri dan berjalan. kadang-kadang memerlukan bantuan jemaah ditepinya untuk bangun.

Apa yang mengagumkan ialah Pak Cik ini tidak pernah sembahyang secara duduk tetapi berusaha berdiri walaupun dia mengalami masalah cepat kekejangan kaki.

Lebih mengagumkan lagi dia sangat Istiqamah ke masjid 5 waktu sehari semalam.

Mungkin ada orang kata dia bolehlah sudah tua, kubur kata mari dan rumah kata pergi jadi memang dia kena banyak beramal. Tetapi cuba lihat betapa ramai orang tua di luar sana yang masih liat untuk solat di masjid? Malah alasan sakit selalu meniti di bibir untuk tidak Istiqamah ke masjid.

Ada juga orang kata umur muda hidup mesti mahu berseronok dahulu tunggu nanti sudah tua mesti selalu ke masjid juga. Kita perlu ingat betapa ramai orang mati muda tidak sempat pencen.

Jadi ingatlah apa alasan yang diberi sekalipun, jangan sampai diri kita terlambat untuk beramal. Tanya diri adakah kita Mahu SYURGA atau tidak? Jika mahu jangan lagi hidup dengan beralasan!

Catatan: Tulisan ini sebagai peringatan untuk diri di masa hadapan dikala rasa lemah dan tertewas untuk melakukan amalan Soleh.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Apabila agama dipersenda

Negara hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri

Dibaham harimau dan singa

Apabila bapa sanggup noda anak sendiri