Saturday, July 22, 2017

Ustaz berbahas pengikut bergaduh

Perbezaan pendapat asalnya satu rahmat. Dengan adanya perbezaan pendapat manusia yang pelbagai ragam, selera dan pemikiran boleh memilih untuk ikut pendapat mana.

Tetapi suasana di Malaysia ini lain jadinya. Kalau boleh, semua orang perlu ikut satu pandangan saja. Yang ikut pendapat lain sikit mereka itu sesat, tidak betul dan salah.

Apabila ada 2 ustaz berbahas tentang satu isu sepatutnya kita sebagai pendengar kena gembira dan dengar elok-elok.


Sebabnya dengan mendengar dan berfikir kita akan dapat ilmu baru.

Selepas dengar pilihlah nak pakai pendapat mana. Tiada betul tiada salah. Yang ada cuma pilihan kita sahaja.

Jika kita sudah pilih untuk ikut sesuatu pendapat itu jangan pula menghentam orang yang ikut pendapat ustaz lain.

Terbukalah dengan perbezaan pendapat. Hormatilah semua ustaz. Jangan taksub dengan seorang sahaja.

Anggaplah semua ustaz ada ilmu dan kelebihan masing-masing.

Ada seorang kawan bagitau. Aku kalau tengok 2 orang ustaz berbahas aku ambil dua-dua ilmu daripada mereka. Yang penting ada sesuatu untuk aku faham dan amalkan.

Ustaz tidak maksum, ada hujah yang aku rasa salah daripada seorang ustaz, aku anggap itu normal seorang manusia yang tidak lepas daripada kesilapan.

Jika ustaz ada tersilap tidak semestinya aku hukum dan benci dia seumur hidup sebab aku tahu dia berilmu dan ada ilmu yang aku telah dapat dan amalkan daripada dia sebelum ini.

Selepas dengar perkataan daripada kawan aku ini aku rasa semua ustaz betul. Semua pandangan betul. Tugas kita ialah ikut dan pilih yang mana kita suka.

Yang peting kita tahu pandangan yang kita ikut itu daripada mereka yang berautoriti.

No comments: