Tuesday, November 29, 2011

Morocco mengundi elak kebangkitan rakyat

Semalam merupakan tarikh keramat di Morocco apabila PJD iaitu Justice and Development Party telah memenangi pilihanraya Morocco.

Parti ini dikatakan memiliki idea islamik tetapi tidak memberi fokus kepada hal pemakaian tudung dan arak dalam menifesto mereka sepertimana kebanyakan parti di dunia Arab. Mereka mempromosikan sistem kewangan Islam kepada rakyat. Mungkin parti ini mula faham konsep dakwah kontemperari untuk menarik lebih ramai penyokong.
Bakal perdana Menteri Morocco Abdelillah Benkirane
Negara Morocco sebenarnya masih dikawal oleh sistem beraja. Apabila berlaku kebangkitan rakyat di negara jiran seperti Tunisia dan Libya serta beberapa demonstrasi jalanan di Morocco maka Raja Morocco iaitu Raja Mohammed VI telah membuat keputusan untuk melakukan pilihanraya dan menjanjikan perubahan kepada sistem pemerintahan Morocco.

Tindakan bijak dan pantas Raja Morocco ini bagi aku patut dipuji kerana jika dibiarkan kebangkitan rakyat berterusan maka tidak mustahil sistem beraja Morocco juga akan runtuh sepertimana pernah terjadi kepada negara Arab lain. Rakyat juga mungkin akan merana jika peperangan tercetus.

Pendekatan Justice and Development Party di Morocco juga patut dijadikan contoh oleh gerakan Islam di negara lain untuk mendapat lebih banyak sokongan orang ramai. Apabila orang ramai mula menyokong dan membuka hati mereka kepada gerakan Islam ini maka senanglah untuk berdakwah kearah kebaikan di masa hadapan.

No comments: