Thursday, May 5, 2011

Filem Osama bin Laden dan Al-Qaeda

Bagaimana Amerika dapat MENGIKAT Pakistan untuk bekerjasama dalam menjayakan Filem Osama Bin Laden dan Al-Qaeda?

Seperti yang kita tahu Amerika sudah sedia maklum dengan negara Pakistan yang pernah merekrut Mujahidin untuk menentang Rusia satu ketika dahulu. Kem itu masih ada saki baki dan Kerajaan Pakistan terus membiarkan kem ini kerana dapat membantu Pakistan menghadapi peperangan kecil dengan India terutama di Kashmir.

Amerika yang tahu akan perkara ini mengambil peluang keemasan dengan mengugut Pakistan untuk bekerjasama dalam rancangan mereka menentang keganasan sedunia. Jika Pakistan enggan maka mereka akan melabelkan Pakistan dengan 'negara pengganas' (state terrorist). Hujah yang mereka gunakan ialah kem-kem mujahidin dan kuasa nuklear yang Pakistan miliki.

Setelah Pakistan bersetuju, akhirnya Amerika mengaitkan Taliban dengan watak ciptaan mereka iaitu Osama dan Al-Qaeda seterusnya menyerang Afghanistan (kerajaan Taliban). Kemudahan serangan sudah tentu dibantu oleh Pakistan yang satu ketika dahulu pernah membantu Afghanistan.

Dalam situasi ini kita tidak boleh salahkan Pakistan kerana serangan yang mereka hadapi daripada kumpulan pengebom dari Afghanistan (mungkin ditaja Rusia atau India) memang banyak. Lagipun mereka risau takut menjadi mangsa serangan US pula nanti.

Jadi US dengan rasminya bebas menggunakan ruang udara Pakistan dan kemudahan lain. Kebebasan ini ada memakan diri Pakistan sendiri apabila ada satu kes yang melibatkan pesawat Amerika yang mengebom sebuah kampung di Pakistan berdekatan sempadan Afghanistan. Ramai keluarga yang terkorban. Alasan yang diberikan Amerika adalah mereka mengesan kumpulan pengganas di situ. Setelah disiasat pihak berkuasa tempatan maka yang ada hanyalah keluarga rakyat biasa. 

Kerajaan Pakistan tidak mampu berbuat apa-apa walaupun ada rakyat Pakistan yang berang dengan sikap berdiam diri kerajaan atas kejadian ini.

Maka bermulalah satu lagi lakaran sejarah ciptaan Amerika melalui Filem yang dilakonkan oleh watak  bernama Osama Bin Laden dan kumpulan Al-Qaeda.
------------------------------------------------------------------
Amerika = US

4 comments:

sofya said...

amerika rajin putar belit cerita...entah2 dorang nak berperang ngan pakistan plak...

Alan Rizque said...

Mereka akan elak untuk berperang dengan Pakistan sebab ketenteraan Pakistan bukan calang-calang..

mykhalis said...

watak demi watak dimatikan.. siapakah pengganas sebenarnya?

Alan Rizque said...

Amerika la..haha