Saturday, May 21, 2011

V for Vendetta

Antara filem yang berunsur sedikit falsafah yang memberi kesan kepada aku ialah V for Vendetta. Bukan apa, filem ini menunjukkan betapa hebat kuasa rakyat walaupun kerajaan memiliki segala kuasa ketenteraan dan media.

Aku suka ulang tengok filem ini kerana pengajaran terdapat di dalamnya. Untuk menjatuhkan kerajaan yang korup dan kejam kita perlu melawan mereka dengan kreatif dan berani. Pelbagai cara dilakukan untuk menyedarkan rakyat terlebih dahulu dan akhirnya rakyat bangkit di jalan raya.

Walaupun kerajaan memiliki tentera dan polis berpuluh ribu tetapi kita kena ingat yang tentera dan polis juga datang daripada rakyat. Tentera yang datang daripada rakyat ini mana sanggup untuk membunuh gerombolan rakyat yang bangkit sebab mereka tahu ada dikalangan rakyat itu ahli keluarga mereka.

Akhirnya mereka tidak sanggup melepaskan tembakan dan terus meletakkan senjata. Setiap kemenangan mesti ada pengorbanan nyawa. Begitulah cerita ini berakhir.

Cerita V for Vendetta ini ada sedikit kesamaan dengan kebangkitan rakyat Mesir menjatuhkan kerajaan mereka yang korup dan mengarut itu.

2 comments:

Abang Zam said...

aku tak ingat cerita ni
tapi memang superb..kalau kau tengok Hanibal Rising pun lebih kurang..tapi individu

Alan Rizque said...

Iya..nanti nak cari cerita ni..thanks gitau..Abang Zam..