Saturday, July 30, 2011

Kena pandai pilih affiliate

Bercakap tentang affiliate aku rasa dah ramai orang tahu dan mahir tentang ini. Kali ini aku nak kongsi perasaan tidak puas hati berkenaan sesetengah kaedah yang dibuat.

Semoga perkongsian ini dapat membantu aku dan kalian dalam bisnes ini.
Apa yang aku perhatikan ada sesetengah laman produk affiliate meletakkan satu borang untuk masukkan emel bagi mendapatkan ebook percuma.

Selepas masukkan emel maka pemilik produk akan terus follow up pemilik emel itu untuk membeli produk itu daripada link yang diberikan pemilik itu.

Cuba bayangkan kalau kita memperomosikan laman affiliate itu melalui link affiliate kita? Selepas itu bakal pelanggan kita itu sudah semestinya akan mengisi emel itu untuk dapat produk percuma tersebut. Maka bakal pelanggan kita itu akan mendapat emel selanjutnya daripada pemilik produk dan seterusnya membeli daripada link pemilik produk itu.

Dengan kata lain secara sedar atau tidak, pemilik produk tadi akan memintas atau mencuri pelanggan daripada ejen affiliate mereka. Jika tidak mencuri pun maka pemilik produk akan bersaing pula dengan ejennya dalam emel follow up sedangkan emel itu sumbernya daripada ejen tadi.

Jika pelanggan tadi terus membeli produk selepas kita promosi takpe juga tetapi bagaimana kalau dia tunggu 2-3 hari untuk membeli produk itu dan seterusnya tertarik dengan emel yang dihantar pemilik produk?

Jadi, aku rasa tidak patut perkara ini terjadi.

Untuk itu, memang aku akan berhati-hati dalam memilih produk untuk dipromosikan. Antaranya:
  • Tiada meminta sebarang emel di laman utama produk supaya pelanggan kita tidak dicuri.
  • Kalau ada emel pun mesti ada jaminan pemilik produk yang sebarang emel yang didaftarkan melalui link kita maka kita akan terus mendapat komisyen jika pelanggan tadi membeli walaupun selepas 2-3 hari.
Sepatutnya pemilik produk memberi terus link download produk percuma tanpa meminta emelnya. Ataupun boleh meminta emel tetapi tidak menghantar sebarang emel follow up kecuali selepas seminggu atau emel itu dikumpulkan untuk tujuan promosi produk seterusnya.

Ini supaya ejen mereka sedikit terjamin untuk mendapat komisyen dan seterusnya bersemangat untuk mempromosikan produk mereka.

2 comments:

Goblogz said...

aku haram xtau mende ape nih

Alan Rizque said...

Banyak info kalau search dalam Google..