Tuesday, June 25, 2013

Antara Strategi Salahuddin Al-Ayyubi Bebaskan Baitul Maqdis

Musuh dalam selimut di dalam mana-mana negara, organisasi dan kumpulan adalah amat bahaya. Kita tidak tahu mereka musuh sebab di hadapan kita mereka berlakon sebagai rakan setia.

Mereka mengaku mereka Islam, mereka mengaku berjuang untuk Islam, mereka mengaku pembela Islam sedangkan hakikat sebenar ialah mereka sangat membenci Islam bahkan sanggup membunuh orang Islam. Itulah Syiah.

Zaman Rasulullah SAW juga wujud golongan sebegini dikalangan para sahabat dan mereka dipanggil golongan munafiq.

Selepas Rasulullah wafat timbul pula golongan murtad dan langkah yang diambil oleh Khalifah Islam yang pertama Saidina Abu Bakar RA ialah memerangi golongan ini.

Dalam sejarah mana-mana pemimpin Islam yang hebat mengetuai pasukan tentera. Antara strategi awal yang mereka rangka ialah mengesan dan menghapuskan musuh dalam selimut.
Contohnya Salahuddin Al-Ayyubi di dalam peperangan Salib. Antara strategi awalnya ialah memerangi dan mengalahkan kerajaan Fatimiah (Syiah) di Mesir sebelum mengembeling tenaga bagi menghadapi tentera salib untuk membebaskan Baitul Maqdis.

Kenapa Salehuddin Al-Ayyubi tidak bekerjasama dengan Syiah yang mengaku Islam untuk mebebaskan Palestin. Sebabnya Salahuddin Ayyubi tahu siapa Syiah, kesesatan mereka dan bahaya mereka kepada Islam.

Salehuddin tidak buta sejarah dan tidak mudah diperbodohkan Syiah dengan lakonan mereka. Sebab itu Salahuddin ditakdirkan Allah untuk menang dalam peperangan membebaskan Palestin.

Salahuddin tahu, jika bersatu dengan Syiah membebaskan Palestin, golongan ini boleh menjadi barah kepada pasukan tentera Islam.

Kita yang berada pada zaman kejatuhan pemerintahan Islam dan belum pernah memenangi mana-mana peperangan membela nasib umat Islam di seluruh dunia masih bertanya kenapa perlu perangi Syiah?

Jawapannya sudah ada dalam sejarah. Apa yang berlaku di Syria sekarang boleh memeberikan gambaran sebenar siapa Syiah ini. Mungkin juga Allah suruh kita beringat dengan golongan ini.

Memetik kata-kata Dr.Hafidzi Mohd Noor:
"Sesungguhnya sejarah itu berulang. Apa yang berlaku hari ini adalah bayangan masa lalu. Maka ayuhlah kaum muslimin. Tetap teguhlah di atas jalan ini, jalan akidah yang salimah kerana itu sahajalah jalan yang membawa kemenangan sebenar."

2 comments:

Unknown said...

Salahudin adalah salah seorang wira Islam

Alan Rizque said...

Ya memang lagenda.